חוק דיווח נוכחות – איך הוא משפיע עליכם?

סעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951, קובע כי מעביד חייב לנהל פנקס בדבר שעות העבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית.

עוד נקבע בחוק, כי הרישום בפנקס שעות העבודה לעניין שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית ושעות נוספות, ייערך באופן שוטף ויכלול רישום שעות עבודה בפועל.

עובד מדווח נוכחות בשעון ביומטרי

האם החוק מחייב שימוש בשעון נוכחות?

החוק אינו מחייב שימוש בשעון נוכחות אך קובע שבמידה ורישום שעות העבודה לא מתבצע באמצעים מכניים, דיגיטליים או אלקטרוניים, הרישום ייחתם מדי יום בידי העובד ויאושר בחתימת אחראי שהמעביד מינה לכך.

כלומר, ניתן לעבוד בצורה ידנית אך כמובן שהיא תדרוש התעסקות יומיומית מהעובד ומהמנהל ומיותר לציין שדרך זאת מסורבלת ואינה יעילה לטווח הרחוק.

מה האלטרנטיבות לדיווח נוכחות שלא באמצעות שעון נוכחות אשר עונות להגדרת חוק דיווח נוכחות?

כיום עם התקדמות הטכנולוגיה ניתן לדווח שעות נוכחות גם באמצעות מכשירים אלקטרונים אישיים כגון מחשב, טלפון נייח וטלפון נייד.

הפתרון הנפוץ כיום בתחום זה הוא דיווח נוכחות אינטרנטי – הסיבה לכך שפתרון זה כל כך נפוץ ומקובל הוא קלות התפעול, עלות התפעול וגם כמובן היתרון שהוא מעניק לדיווח שעות גם כאשר העובד הינו עובד שטח או כאשר העובד מבצע דיווח נוכחות אינטרנטי

האם חובת דיווח הנוכחות חלה גם על מעסיקים שעובדיהם יצאו מגדר חוק שעות עבודה ומנוחה?

על פניו, נראה שעובד שחוק שעות עבודה אינו חל עליו, אינו מחויב לבצע דיווח נוכחות לפי חוק הדיווח.

ואולם, תיקון 24 לחוק הגנת השכר, אשר מגדיר את פרטי השכר אשר חייבים להיכלל בפנקס השכר ובתלוש השכר, מחייב לכלול פירוט אודות מספר ימי העבודה שבהם עבד העובד בפועל בתקופה שבעדה שולם השכר, וכן אודות מספר שעות העבודה בפועל של העובד בתקופה שבעדה שולם השכר. לגבי החובה לציין מספר שעות עבודה בפועל, החוק מציין כי אם העובד נמנה עם עובדים כאמור בסעיף 30(א)(6) לחוק שעות עבודה ומנוחה, כלומר עובדים שתנאי עבודתם ונסיבותיה אינם מאפשרים למעביד כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם, יש לציין זאת במפורש.

כלומר, חוק הגנת השכר, אשר חל גם על עובדים שחוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל עליהם, קובע כי יש חובה לציין לגבי כל עובד את שעות העבודה בפועל שעבד, בפנקס השכר ובתלוש השכר. הוראה זו חלה אף על מנהלים, משרות אמון, ומשרות שלא ניתן לפקח בהם על שעות העבודה, ולגבי האחרונות נקבע שיש לציין כי מדובר בעובדים שלא ניתן לפקח עליהם, אך החוק אינו קובע כי חובת פירוט שעות העבודה שעבדו בפועל אינה חלה לגביהם!

לסיכום, כל בית עסק צריך לבצע רישום שעות מסודר של העובדים שלו, היצע הפתרונות הינו רחב ומגוון ולכן כל בעל עסק צריך לבחור בקפידה את הפתרון הכי נוח וחסכוני עבורו – בין הפתרונות המומלצים והנפוצים יותר תוכלו למצוא שעוני נוכחות, דיווח נוכחות אינטרנטי ואפליקציית שעות נוכחות.

אנחנו בלומן מד-עת מציעים מגוון פתרונות נוכחות מתקדמים – מתלבט מהו הפתרון הכי מתאים עבורך? השאר את הפרטים שלך ואנחנו כבר נמצא את הפתרון המתאים ביותר ובמחיר הטוב ביותר.

/ 5.

שתף עמוד:
מאמרים נוספים
חישוב שעות עבודה

ניהול עובדים מרחוק

ניהול עובדים מרחוק הוא טרנד חדש במקום העבודה. זה התאפשר על ידי האינטרנט וטכנולוגיות תקשורת אחרות. עם הטכנולוגיות החדשות הללו, חברות הצליחו להגדיל את הפרודוקטיביות

קרא עוד »
דילוג לתוכן